تصفیه آب با استفاده از نور خورشید

محققان موفق شدند با استفاده از نور خورشید آب را با بازدهی بالا تصفیه کنند. در این روش، از کاغذی با ساختار کربنی به شکل مثلث، هم برای جذب و هم تبخیر آب استفاده می‎شود.

اندیشه استفاده از انرژی خورشید برای تبخیر و خالص‎سازی آب به دوران باستان باز می‎گردد. ارسطو، فیلسوف مصری به چنین فرآیندی 2000 سال پیش اشاره کرده و در حال حاضر نیز ایده استفاده از نور خورشید یکی از گزینه‎های مهم در تأمین انرژی مورد نیاز پروژه‎هاست.

اخیراً پروژه‌ای مشترک بین دانشگاه UB، دانشگاه فودان در چین و دانشگاه ویسکانسین-مدیسون انجام شده که هزینه‎های آن توسط بنیاد ملی علوم (NSF) تأمین می‌شود. دستگاه‎های تقطیر خورشیدی مدت‎هاست که وجود دارند. این دستگاه‎ها از گرمای خورشید برای تبخیر آب استفاده می‎کنند؛ نمک، باکتری و آلودگی‎ها را از آب جدا می‌کنند، سپس بخار آب تصفیه‌شده را خنک کرده و به حالت مایع برمی‌گرداند که در ظرفی به‌صورت جداگانه جمع‎آوری می‎شود.

این روش دارای مزایای فراوانی است؛ ازجمله سادگی و اینکه منبع انرژی آن (خورشید) منبعی در دسترس است. با توجه به این مزایا می‎توان آب آشامیدنی را در مناطق محروم و یا در جاهایی که بلایای طبیعی رخ داده، فراهم نمود. اما متأسفانه آخرین مدل از این تقطیرکننده‎ها نیز تا حد زیادی ناکارآمد است. گان و تیمش، این چالش را به روشی ساده و جالب حل کردند. آن‎ها با خنک کردن سیستم تبخیر، توانستند کارایی این دستاورد را بالا ببرند.

کیا او کیانگ گان، مدیر این تیم پژوهشی و دانشیار دانشکده مهندسی و علوم کاربردی در دانشگاه بوفالو، عنوان کرده است: "دستاورد ما قادر است آب را با سرعتی بالاتر از محاسبات نظری انجام شده، زیر نور خورشید تصفیه نماید." همچنین گان توضیح داد: "معمولاً زمانی که از انرژی خورشیدی برای تبخیر آب استفاده می‎شود، مقداری از انرژی به‌صورت گرما هدر می‎رود و این هدر رفت باعث می‎شود تا بازدهی به زیر 100 افت نماید اما در سیستم ما، روشی برای به دام انداختن گرمای اطراف دستگاه وجود دارد که موجب می‎شود بازدهی تقریباً کامل شود."

یکی از مؤلفه‎های اصلی این دستاورد استفاده از ورقی کربنی و نانوساختار است که به شکل "V واژگون" مانند سقف یک قفس تا شده است. این ورق کربنی را طوری آویزان می‎کنند که لبه‎های پایینی کاغذ در مخزن آب قرار گیرد سپس مانند یک دستمال آب را جذب می‎کند و در همان زمان، پوشش کربنی انرژی خورشید را جذب کرده و به گرما تبدیل می‎کند تا عمل تبخیر صورت گیرد.

آن‌طور که گان توضیح داده است، هندسه شیب‎دار کاغذ با کاهش شدت نور خورشید تابیده شده، آن را خنک نگه می‎دارد. (یک سطح صاف به‌طور مستقیم تحت تأثیر اشعه‌ی خورشید قرار می‎گیرد.)

با استفاده از این دستاورد، محققان توانستند معادل 2/2 ‎لیتر آب در ساعت را برای هر مترمربع از منطقه‎ای که آفتاب به‌صورت منظم می‎تابد تبخیر کنند که این مقدار بیشتر از مقدار تئوری محاسبه شده (1/68) است.

گان ابراز داشت: "در این پژوهش تمرکز ما برای استفاده از مواد با کمترین هزینه بوده و بااین‌حال به بازدهی قابل قبولی دست یافتیم." به نظر می‌رسد این فناوری به دلیل استفاده از انرژی خورشیدی به‌عنوان منبع گرما و بازدهی خوب، مورد استقبال قرار خواهد گرفت. ما به گروه‎های پژوهشی پیشنهاد می‌کنیم که با استفاده از نانوساختارهای پیشرفته کربنی، راندمان این نوع تصفیه‎کننده‎ها را بالاتر ببرند.

filereader.php?p1=main_03b264c5954036666

filereader.php?p1=main_415585bd389b69659

منبع مطلب Nanowerk
فراخوان سرمایه‌گذاری در طرح‌های برتر حوزهٔ انرژی مبتنی بر فناوری‌نانو

فراخوان سرمایه‌گذاری در طرح‌های برتر حوزهٔ انرژی مبتنی بر فناوری‌نانو

صنایع نانوتک آینده (صنتا) با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و همکاری چالش‌های فناوری و نوآوری (اینوتن) با هدف ایجاد فرصت رشد و سرمایه‌گذاری جهت ارتقاء طرح‌های دانش‌بنیان برطرف‌کننده نیاز بازار و تبدیل آنها به پروژه‌هایی موفق، فراخوان سرمایه‌گذا...